Peter Söderström
Klient-Server
Sju vinnande strategier

Klient-server ärytterst en princip för att fördela resurser mellan datorer. Den tekniska framtoningen till trots är klient-server mer än något annat nyckeln till många nya möjligheter.  Liksom tekniska ting, som telefonen och televisionen, har förändrat
människors sätt att leva har klient-server potentialen att förändra det sätt som vi använder datorer.

Manuella telefonväxlar satte en gräns för möjligheterna  inom telekomunikationen. Nu sätter stordatorerna en gräns för möjligheterna att utnyttja datorer. Först när datorer kan hanteras lokalt kan exploateringen av deras potential ta fart.

Denna bok bygger på studier av 25 företag i Sverige, övriga Europa och USA som har infört klient-server, På grundval av företagens erfarenhet har sju strategier för hur verksamheten kan dra nytta  av klient-servertekniken sammanställts.

Innehåll: Del 1. Strategier - Effekter i verksamheten vänder sig till dem som skall fatta beslut om användning av ny teknik.  I del 2. Vad är klient-server? förklaras klient-serverbegreppet  och de  tekniker och principer som hör ihop med det. Del 3. Användning  besvarar frågorna:  Vilken teknik  och vilka  verktyg skall  man använda?  Vilken metodik bör tillämpas? Hur inför man klient-server i praktiken?

Peter Söderström är konsult på lT  plan. Han har även 20 års branscherfarenhet och har lett ett antal samarbetsprojekt  inom Dataföreningen. Projekten  har studerat hur företag kan dra nytta av  ny teknik och har resulterat i böcker som givits ut i Dataföreningens regi.