Peter
Söderström Klient-Server Sju vinnande strategier Klient-server
ärytterst en princip för att fördela resurser mellan datorer.
Den tekniska framtoningen till trots är klient-server mer än
något annat nyckeln till många nya möjligheter. Liksom tekniska
ting, som telefonen och televisionen, har förändrat Manuella telefonväxlar satte en gräns för möjligheterna inom telekomunikationen. Nu sätter stordatorerna en gräns för möjligheterna att utnyttja datorer. Först när datorer kan hanteras lokalt kan exploateringen av deras potential ta fart. Denna bok bygger på studier av 25 företag i Sverige, övriga Europa och USA som har infört klient-server, På grundval av företagens erfarenhet har sju strategier för hur verksamheten kan dra nytta av klient-servertekniken sammanställts. Innehåll: Del 1. Strategier - Effekter i verksamheten vänder sig till dem som skall fatta beslut om användning av ny teknik. I del 2. Vad är klient-server? förklaras klient-serverbegreppet och de tekniker och principer som hör ihop med det. Del 3. Användning besvarar frågorna: Vilken teknik och vilka verktyg skall man använda? Vilken metodik bör tillämpas? Hur inför man klient-server i praktiken? Peter Söderström är konsult på lT plan. Han har även 20 års branscherfarenhet och har lett ett antal samarbetsprojekt inom Dataföreningen. Projekten har studerat hur företag kan dra nytta av ny teknik och har resulterat i böcker som givits ut i Dataföreningens regi. |
![]() |