Kurs
Effektiva affärsanalyser
Du lär
Dig att
- effektivt
använda modern analysteknik
- använda
avancerad metodik och teknik för att följa upp kundrelationer, ekonomi
och kvalitet
- aktivt
nyttja dagens viktigaste tekniker, t.ex OLAP
- rätt
använda specialistkompetens, t.ex för datamining
- bedöma
marknadens ledande analysverktyg
- bygga
upp en fungerande analysmiljö
Analysarbete
allt viktigare
Gartner
group visar i juni 2001 att företagen kommer att öka sin
analysverksamhet från
10% av den administrativa kostnaden till 25%. Detta gäller i hög grad
företag
och offentlig förvaltning i Sverige, där bl.a. konjunkturen gör att
styrningen av processer måste vara optimal. Nedan exemplifieras några
områden.
Ekonomisk
uppföljning – Fler behöver direkt tillgång till personligt anpassad
styrinformation t.ex. via balanserade styrkort.
Effektivitetskrav
– Nya, mer komplicerade styrmått används tillföljd av användning av
modern
redovisning. T.ex. ABC och EVA.
Marknadssegmentering
– Skräddarsydd marknadsföring riktad till allt mindre kundgrupper.
Kundorientering
– CRM – Krav på bättre information om den enskilda kunden.
Ökande
användning av
analysverktyg (OLAP)
– Konkurrensen höjer kraven på analyskapacitet i den egna verksamheten.
Kvalitetskrav
–
Uppföljning av kvalitet när det gäller produkter och processer på alla
nivåer,
från hand-läggare till ledning.
E-handel
och nya media –
Ställer nya krav på uppföljningen och på andra sätt, t.ex. analys av
web-beteende.
I
denna utbildning lär Du Dig
- hur modern analysteknik används med många exempel från
framgångsrika företag i Sverige och USA. Vilken strategisk roll spelar
analyser för dessa organisationer? Peter Söderström, med erfarenheter
från över hundra organisationer, och andra kvalificerade analytiker
delar med sig av sitt kunnande på detta område.
- att själv tillämpa dagens viktigaste tekniker.
Vi går igenom de viktigaste
teknikerna, som används i dag och tillämpar dem på praktikfall med data
från verkliga organisationer.
- bedöma när tekniker som kräver
specialistkompetens bör användas. Specialister på områden som t.ex.
data mining, ”datautvinning” presenterar tekniken och när den är
tillämpbar.
- bedöma marknadens ledande analysverktyg, bl.a.
genom att själv ha provat dem. Leverantörs- oberoende handledare
presenterar de sista versionerna av verktygen. Deltagarna får möjlighet
att, under sakkunnig handledning, själva prova fyra av dessa verktyg
uppkopplade i ett modernt intranät.
- förutsättningarna för att bygga upp en
fungerande analysmiljö. Många organisationer miss- lyckas med sina
satsningar på bättre analysmiljö då man inte byggt en stabil grund för
detta. Även som beställare eller användare är det viktigt att känna
till förutsättningarna – datakvalitet, samordning och en fungerande
service. Här spelar begreppet datalager eller data warehouse en viktig
roll.
- agera som en kvalificerad
beställare av analystjänster
Kursens
uppbyggnad
Kursen
bygger på praktiska uppgifter varvat med teori. En stor del av tiden
arbetar Du
i grupp med andra kvalificerade deltagare. I gruppen gör Du bl.a.
analyser med
moderna, bärbara datorer kopplade till ett nätverk med den senaste
webtekniken.
Till varje avsnitt (utom det första) ges en uppgift, som Du genomför
individuellt på hemmaplan. Efter kursens avslutande får deltagarna ett
diplom,
som förutsätter godkänt genomförande av givna uppgifter. Dina
handledare är
aktiva inom näringslivet och har lång erfarenhet av analysverksamhet.
Vem
skall delta?
Kursen riktar sig till dem som
arbetar med analys och
uppföljning eller behöver tränga in i dessa områden. Den ökar Din
analytiska förmåga och ger Dig en bredare bakgrund till området.
Deltagare |
Mål med utbildningen |
Personer som arbetar eller skall
arbeta med analyser, t.ex. controllers, personalansvariga,
marknadsanalytiker, aktuarier |
Få nya aspekter på analysarbetet och
arbeta effektivare. Kunnande och viss praktisk färdighet i flera olika
metoder och tekniker. Bli en bättre kravställare mot IT och
leverantörer. |
Personer som behöver kunna göra
snabba analyser av sin verksamhet, men som ägnar större delen av sin
tid till annat t.ex. chefer på olika nivåer |
Se möjligheterna med modern
analysteknik och hur den passar in i det dagliga arbetet i
verksamheten. Egen färdighet att använda några olika tekniker. Bli en
bättre kravställare mot IT, användarstöd och ledning. |
Systemutvecklare av analyssystem och
datalager |
Kunskap om vilka typer av modeller
och datastrukturer som lämpar sig för analysändamål. Bättre förståelse
för beställarnas krav. Insikt i hur datalager bör byggas upp och
förvaltas. |
Affärsutvecklare |
Skapa konkurrenskraftigare
affärsidéer genom de möjligheter som modern analys- och databasteknik
erbjuder. |
Ledning |
Se möjligheterna som en modern
analysmiljö erbjuder för företag och offentlig verksamhet. Hur
datalager används strategiskt. Se vilka förutsättningar som måste gälla. |
Lärare
och handledare
Kursansvarig
är Peter Söderström, IT plan. Peter har arbetat med analysproblematiken
i
tjugo år. Han var på åttiotalet ansvarig för utvecklingen av
analyssystem på
SEB. Under de senaste åtta åren har Peter arbetat som specialist på
data
warehouse och genomfört ett trettiotal kurser på området i Sverige och
Norge.
Rogan Clarke,
ICA, arbetar med affärsutveckling och affärsanalys. Rogan har varit
projektledare i flera större projekt för CRM och data warehousing. Han
har
utbildat i dessa ämnen både på universitet och inom näringslivet.
Gösta Olavi,
SEB, arbetar med Risk Management på SEB. Han har lång erfarenhet av att
utveckla analyssystem, kvalificerade analyser och analysmodeller.
Anna
Söderström, IT plan,
har arbetat som projektledare för data warehouse projekt inom EU.
Projekten
inriktades på kundanalyser inom den finansiella sektorn bl.a. med hjälp
av
data mining. Anna har också arbetat med avancerade CRM-analyser inom
transportsektorn och med kvalitetsanalyser inom stålindustrin
Kursuppläggning
1.
Analyser i ett
verksamhetsperspektiv
Syfte
Att tränga in i olika
verksamhetsstrategier och de
analysmetoder som passar dem
Ur
innehållet:
Analysstrategier för
- Kundorientering
(CRM)
- Uppföljning av ekonomiska data
- ABC
- Balanserade styrkort
- Kvalitetsuppföljning
på många nivåer
- Presentationsformer
för analys
- Användning
av data mining
Exempel
på praktisk uppgift
Upprätta en modell över en
analyssituation
2.
Analyser i praktisk
tillämpning
Syfte
Att lära principerna för hur man strukturerar en analysdatabas och
själv
genom- föra analyser mot en sådan struktur
Ur innehållet:
- Struktur
för analysdatabaser
- Stjärnstrukturer
- Olika
typer av analysdatabaser
- Analysverktyg
lämpade för tillfälliga användare
- Praktikfall
Exempel
på praktisk
uppgift
Genomföra egna analyser mot en stjärnstruktur
3. Att
bygga analysmiljön
Syfte
Tillämpa analyser mot större datalager samt hur man ställer krav på
analysmiljön
Ur
innehållet:
- Data Warehouse – datalager.
Vad och varför
- Databaser
för större volymer
- Verktyg
för mer kvalificerade analytiker
- Åtgärder
för datakvalitet
- Dataansvar
- Praktikfall
Exempel
på praktisk uppgift
Genomföra egna analyser mot
en
relationsdatabas
Kursen genomförs nästa gång på IT plan den 3-4
juni, 26-27
augusti och 23-24 september
Avgiften är
24.500 kr exkl moms.
I avgiften ingår dokumentation, lunch och kaffe. Anmälan sker direkt
till
Peter Söderström vi E-post peter.soderstrom@itplan.se.
Har Du frågor om kursen är Du
välkommen att tala
med Peter Söderström, tel 070-522 58 28.
|