
Beslutsstöd datalager
Analysområden:
kostnadsuppföljning
kundorientering
CRM
kvalitetssäkring
TQM
kritiska
framgångsfaktorer
verktyg
publikationer
metodik
våra
produkter
utbildning
förstasidan IT plan
referenser
| | Kundorientering
- CRM (customer relationship management)
CRM och
kundorientering har i många sammanhang blivit synonymt med säljstödssystem
där man har kundadresser etc. Kundorientering bör snarast ses som olika sätt
att öka lönsamhet och begränsa kostnader genom att öka kundnöjdheten. En
nöjd kund är ofta en lönsam kund. Man bör också begränsa omotiverat
krävande och kostsamma kunders negativa inverkan.
Olika
typer av CRM
-
Operativ
CRM innebär olika sätt att betjäna och interagera med kunden, t.ex.
hantera order och förfrågningar.
-
Interarkiv
samverkan (collaborative CRM) syftar på de olika vägar (
kanaler) man kan interagera med kunden. Exempel på kanaler är post,
E-post, telefon, fax, dialog över datorn (chat), etc. Vi tittar både på
in- och utgående kommunikation.
-
Analytisk
CRM är att följa upp kundrelationen genom de källor som finns och
bestämma aktuella CRM-strategier.
Några
grundläggande CRM idéer
-
behåll
de kunder du har, det är dyrt att skaffa nya
-
öka
kundnöjdheten genom att känna till och tillgodose kundens behov, inte
genom rabatter
-
hantera
kunden efter dennes långtidsvärde för företaget
-
kunden
skall uppleva företaget som en tjänstvillig person, som minns allt som
hänt (och lovats)
-
CRM
påverkar företagets organisation, det är inget man uppnår genom att
köpa en programvara
Om
analytisk CRM
-
Ta
fram information via analyser som styr hur olika kunder skall behandlas,
både automatiskt och när det gäller personliga kontakter
-
beräkna
kundvärde och långtidsvärde för varje kund
-
gruppera
kunder efter olika indelningsgrunder
-
skapa
ett förtroendefullt förhållande med kunden
-
det
är även i kundens intresse att leverantören har information som medger
bättre service
-
bevaka
ständigt förändringar i kundbeteende genom att analysera många variabler
på ett dynamiskt sätt
|