Beslutsstöd och datalager

 

 

 

Beslutsstöd datalager

Analysområden:

kostnadsuppföljning

kundorientering CRM 

kvalitetssäkring TQM

kritiska framgångsfaktorer

verktyg 

publikationer

metodik

våra produkter

utbildning

förstasidan IT plan

referenser

Kritiska framgångsfaktorer (KFF) för ett datalagerprojekt

Hur lyckas med datalager?

Vi har funnit att man för att lyckas med ett införande av datalager måste ta hänsyn till sex faktorer: Vision, Struktur, Process, Teknik, Organisation och Individ.

Modellen beskriver väl problemområdet och de samband som råder mellan olika delområden.

Vision

Ett datalager stöder beslutsfattande, en verksamhet som till skillnad från operativa rutiner skiftar efter omständigheterna. I kritiska situationer där oväntade förändringar skett i omgivningen eller inom organisationen är styr- och ledningsfunktionerna som viktigast. Man har i dessa situationer mindre nytta av ett noggrant utformat stöd för den normala situationen. Operativa system kan byggas med existerande rutiner som förebild. Datalagerbyggaren måste tillhandahålla de data som potentiellt är viktiga för att styra och leda verksamheten. För att kunna göra detta måste man veta vart verksamheten är på väg och varför; vilka ledningens intentioner är - vilka visioner som styr verksamheten.
 
om Vision rekommendation skäl
Knyt till prioriterade mål och strategier Introducera datalager på ett prioriterat område som har väsentlig betydelse för organisationen Det är svårt att utvärdera beslutsstöd. För att nå framgång gäller det att hantera ett område där vinsten är tydlig.
Visa omedelbart synliga vinster Introducera datalager på ett område där vinsten är operationell - mätbar och uppträder nära i tiden och där sannolikheten för framgång är hög Det kan ta tid innan vinsterna av ett beslutsstödssystem visar sig. Välj ett område där denna tid är så kort som möjlig.
Nytta med datalager Utnyttja möjligheterna att följa upp händelser i detalj, t ex kunder. Öka försäljning till rätt kunder. Höj kvalitet genom att förbättra viktiga produkter. Ekonomisk uppföljning, riskminimering, humankapital, marknadsandelar Datalager kan stödja olika verksamheter olika bra. Börja med ett område där tekniken har en avgörande påverkan.

 åter till början

Struktur

Nyckeln till ett effektivt datalager är att rätt kunna strukturera visionen. En begriplig och riktig struktur har ett värde i sig och blir i ett datalager det viktigaste verktyget för att analysera verksamheten. Strukturen måste korrekt spegla verksamheten ur det perspektiv som beslutsfattare ser den. Den som upprättar ett datalager måste inte bara strukturera data. Man måste först beskriva - strukturera de mål och processer som datalagret skall stödja, samt de begrepp som beskriver önskade data.
 
om Struktur rekommendation skäl
Datastrukturen är begriplig  Slutanvändaren måste vara med vid seminarier och i allt kravställande. Strukturen bör vara denormaliserad (ungefär anpassad till användaren) om den skall vara ett verktyg för beslutsfattare. Datalagret utnyttjas effektivt om beslutsfattare själva kan använda det. Det kan denne om datastrukturen stämmer med beslutsfattarens sätt att se på verksamheten.
Övergripande struktur Försök inte att på kort tid bygga detaljerade företagsövergripande modeller. Satsa först på standards för begrepp och data.

Normaliserat datalager som källa för ett antal dataskafferier kan byggas om åtkomstkraven inte är tidskritiska, datavolym- och komplexitet är rimliga och det finns förtroende för en sådan aktivitet inom ledningen.

Företagsövergripande modeller av hög kvalitet tar lång tid att bygga. Det finns risk att arbetet inte hinner slutföras inom resursramen.

En trenivåstruktur med ett normaliserat datalager i mitten innebär att data skall kopieras i två steg vilket kan ta lång tid. I stora datalager kan detta begränsa hur aktuella data kan bli på den tredje nivån (i s k dataskafferier).

Detaljer eller summa data Detaljdata bör i princip alltid väljas. Möjligheten att analysera data i olika dimensioner begränsas om den lägsta nivån består av summor. Är t ex försäljning ackumulerad per vecka kan dagsförsäljningen för sortimentet inte tas fram.
Denormalisering Slutanvändare bör se en denormaliserad struktur. Detta kan uppnås genom ett denormaliserat datalager, dito dataskafferi, genom views, eller intelligent middleware. Normaliserade strukturer är komplicerade att förstå och överblicka bl a eftersom antalet tabeller ofta är stort.

 åter till början

Process

Med ordet process vill vi i det här sammanhanget peka ut två viktiga företeelser. Vi vill för det första diskutera processen att bygga upp ett datalager. Åt detta ändamål har vi ägnat hela kapitlet Process. För det andra vill vi diskutera hur man beskriver de processer i verksamheten som ett datalager skall stödja.

Att genomlöpa processen för att bygga ett datalager kan kosta organisationen tiotals miljoner kronor. De varierande förutsättningarna för ett datalagerbygge gör att vi avstår från att beskriva någon generell process. Speciellt viktiga delprocesser för datalager är förankring, kvalitetskontroll, utbildning och förvaltning. Det är vidare viktigt att ansvaret för förvaltning och datakvalitet läggs ut i verksamheten.
 
om Process rekommendation skäl
Affärsdriven process Bör alltid eftersträvas, dvs en beställare finns som ser en intäkt med processen Dåligt förankrade processer riskerar att stoppas innan de blivit färdiga.
Utveckla stegvis Time-Box metodik rekommenderas. Gruppseminarier med väggrafteknik har visat sig effektiva för detta. 
  1. Genom användning kan beslutsfattare bedöma datalagrets nyttovärden. Det gäller att snabbt få återkoppling så att datalagret kan anpassas till behoven. 
  2. Vinsterna med datalager uppträder ibland först efter en tid. Kort utvecklingstid gör att man snabbare får se resultaten.
Top-down eller bottom-up Både och är bäst. Top-down, dvs man bryter ned övergripande mål. Bottom-up, dvs att utgå från data som finns.  Top-down ger inriktning på verksamhetens mål. Bottom-up fokuserar på de data som existerar för att nå dessa mål.
Kvalitetsansvar hos IT-funktionen eller beställare Beställaren bör ha kvalitetsansvaret. IT-funktionen kan vara operativ kvalitetsfunktion IT-funktionen har svårare att få beslut om åtgärder mot dålig datakvalitet än linjen.
"Datadrivet" eller "tillämpnings-drivet" Tillämpningdrivet i den meningen att datalagret utvecklas steg för steg med en given datalagertillämpning knuten till varje steg. Användningen av datalagret skall betala för och styra utbyggnaden.

 åter till början

Teknik

Det är vanligt att organisationer som skall införa datalager ägnar alltför stort intresse åt tekniken jämfört med de övriga fem områdena. Teknik för datalager är förvisso omfattande och komplex. Ny teknik behövs ända från det att data fångas vid källan till dess den användes av beslutsfattare. Data hämtas från operativa system och omvandlas till en lämplig form innan de lagras. Verktyg specialiserade för detta kallas ibland ETL-verktyg. Andra verktyg är specialiserade på att jämföra och korrigera data "datatvätt". Både ETL-verktyg och kataloger behövs för att hantera metadata. Själva databasens egenskaper är av vital betydelse för framgången med datalager. Enkelhet, kvalitet och säkerhet är viktiga frågor, men det är kapaciteten mätt i datavolym, antal och komplexitet för frågor som ställer störst krav på tekniken.
 
om Teknik rekommendation skäl
Skalbarhet Använd skalbar hårdvara och mjukvara Datalager har en tendens att växa snabbt och kontinuerligt
MOLAP eller ROLAP ROLAP om inte volymerna är små och tillämpningen isolerad. MOLAP är svårt att skala till stora system. OLAP har ett ostandardiserat gränssnitt
Uppdatering on-line eller satsvis Satsvis uppdatering.

Bygger man ett normaliserat datalager och dataskafferier som enda åtkomstsätt kan on-line uppdatering användas för delar av datalagret. 

Jämförande analyser kräver att data inte förändras under analysen. On-line uppdatering ökar också komplexiteten i databashanteringen.

åter till början

Individ

Datalager är en företeelse som mer än vanliga datasystem är beroende av individernas acceptans, bl a för att själva syftet med datalagret är att individerna själva skall kunna använda det. Centrala områden är därför utbildning och användarstöd.
 
om Individ rekommendation skäl
Slutanvändaren ställer kraven IT-funktionen skall aldrig vara kravställare, annat än för teknik Datalager skall anpassas till verksamheten och dess krav
Slutanvändaren är knapptryckare utan mellanhänder Slutanvändaren skall använda datalagret direkt. Beslutsfattares kreativitet och kunnande skall steg för steg stödjas av data relevanta för analysen.
Användaren har tillgång till begripliga metadata Självständiga användare skall ha tillgång till metadata som de själva kan förstå utan att behöva fråga "specialister". En användare som inte har tillgång till metadata kan inte göra självständiga analyser.
Användarens miljö och stöd är bekväm och begriplig Rätt användargränssnitt, att alltid kunna få (mänsklig) hjälp, mycket bra felmeddelanden, gränssnittet anpassat till användarens nivå, bra utbildning En svår och trög miljö kan medföra att beslut fattas intuitivt istället för grundat på fakta.

åter till början

Organisation

Datalager är en resurs för hela organisationen. Denna resurs måste anpassas till organisationens övergripande mål och till målen för de stödda verksamheterna.

Datalagret själv måste också organiseras. Ett antal funktioner krävs för ett väl fungerande datalager. Dessa skall inlemmas i den övriga organisationen.
 
om Organisation rekommendation skäl
Förankra alltid före projektstart Se till att datalagerprojektet inte bara är förankrat på IT-funktionen Utan förankring i ledningen går det inte att bygga ett fungerande datalager.
Förvaltningsansvaret tydligt Utse en ansvarig för datalagret eller för dess delar. Lägg sedan ut delegerat ansvar för förvaltning och kvalitet i organisationen. Det är viktigt att ansvaret hamnar hos någon som har anknytning till företagets måluppfyllelse. Dålig kvalitet och andra fel i datalagret kan ha sin orsak utanför datalagret. För att kunna korrigera felaktigheter måste dessa ansvarsområden spänna över berörda delar av organisationen.
Nya fasta organisationer Skall upprättas Utan en fast organisation kring datalagret kommer detta inte att fungera.

åter till början