
Beslutsstöd datalager
Analysområden:
kostnadsuppföljning
kundorientering
CRM
kvalitetssäkring
TQM
kritiska
framgångsfaktorer
verktyg
publikationer
metodik
våra
produkter
utbildning
förstasidan IT plan
referenser
| |
Fyra faktorer som
är avgörande för att lyckas med beslutsstöd
Erfarenheterna från ett stort antal projekt visar att
nedanstående är de viktigaste faktorerna. De är angivna i prioritetsordning.
-
Acceptansen bland användarna i verksamheten.
Även tekniskt lyckade projekt stupar på bristande intresse eller
"tid" hos de tilltänkta användarna.
-
Affärsmässig förankring. Utbyggda datalager
representerar stora investeringar.
-
Angreppssättet. Projekt för beslutsstöd skall
läggas upp annorlunda än projekt som rör den dagliga verksamheten med
enskilda ärenden.
-
Rätt teknik. Den viktigaste delen är
användargränssnittet ofta i ett analysverktyg, eftersom de berör
användarna direkt och användarna är många. Kostnaden, kvaliteten och
genomförandetiden för ett projekt är givetvis också beroende av övriga
verktyg: Databashanterare, kataloger och struktureringsverktyg, s.k.
ETL-verktyg, m.m.
Hur hantera dessa
fyra faktorer?
-
Acceptansen bland användarna är givetvis beroende
på ett väl genomfört angreppssätt. Den viktigaste faktorn är dock
utbildningen. Läs mer på sidan om utbildning.
-
Affärsmässig förankring. Det gäller att utnyttja
möjligheterna till annat än att lägga de gamla pappersrapporterna på
nätet. Vi har närmare beskrivit tre viktiga analysområden för kostnadsuppföljning,
kundorientering och kvalitetssäkring.
-
Angreppssättet. Hur hittar man den bästa
användning av beslutsstöd? Hur förankras idéerna? Hur lägger man upp
ett projekt på rätt sätt? Detta beskrivs under metodik.
-
Rätt teknik. Här skall man egentligen inte behöva
misslyckas, då mycket bra information finns att tillgå. Du finner
omfattande information under verktyg.
IT
plan har arbetat med, vad många i dag kallar
Business Intelligence och Data Warehouse, sedan starten 1988. Vi har genomfört
projekt på området åt ett sextiotal kunder. Vi hjälper våra kunder såväl med rådgivning
på området som att åta oss hela projekt. Vi har djup kompetens på området när det gäller metodik, teknik och utbildning.
Ansvarig för beslutsstöd på IT plan är Peter Söderström. Kontakta honom
på peter.soderstrom@itplan.se
eller på 070 522 5828
|