Beslutsstöd och datalager

 

 

 

Beslutsstöd datalager

Analysområden:

kostnadsuppföljning

kundorientering CRM 

kvalitetssäkring TQM

kritiska framgångsfaktorer

verktyg 

publikationer

metodik

våra produkter

utbildning

förstasidan IT plan

referenser

 

Fyra faktorer som är avgörande för att lyckas med beslutsstöd

Erfarenheterna från ett stort antal projekt visar att nedanstående är de viktigaste faktorerna. De är angivna i prioritetsordning.

  1.  Acceptansen bland användarna i verksamheten. Även tekniskt lyckade projekt stupar på bristande intresse eller "tid" hos de tilltänkta användarna.

  2. Affärsmässig förankring. Utbyggda datalager representerar stora investeringar.

  3. Angreppssättet. Projekt för beslutsstöd skall läggas upp annorlunda än projekt som rör den dagliga verksamheten med enskilda ärenden.

  4. Rätt teknik. Den viktigaste delen är användargränssnittet ofta i ett analysverktyg, eftersom de berör användarna direkt och användarna är många. Kostnaden, kvaliteten och genomförandetiden för ett projekt är givetvis också beroende av övriga verktyg: Databashanterare, kataloger och struktureringsverktyg, s.k. ETL-verktyg, m.m.

Hur hantera dessa fyra faktorer?

  1. Acceptansen bland användarna är givetvis beroende på ett väl genomfört angreppssätt. Den viktigaste faktorn är dock utbildningen. Läs mer på sidan om utbildning.

  2. Affärsmässig förankring. Det gäller att utnyttja möjligheterna till annat än att lägga de gamla pappersrapporterna på nätet. Vi har närmare beskrivit tre viktiga analysområden för kostnadsuppföljning, kundorientering och kvalitetssäkring.

  3. Angreppssättet. Hur hittar man den bästa användning av beslutsstöd? Hur förankras idéerna? Hur lägger man upp ett projekt på rätt sätt? Detta beskrivs under metodik.

  4. Rätt teknik. Här skall man egentligen inte behöva misslyckas, då mycket bra information finns att tillgå. Du finner omfattande information under verktyg.

IT plan har arbetat med, vad många i dag kallar Business Intelligence och Data Warehouse, sedan starten 1988. Vi har genomfört projekt på området åt ett sextiotal kunder. Vi hjälper våra kunder såväl med rådgivning på området som att åta oss hela projekt. Vi har djup kompetens på området när det gäller metodik, teknik och utbildning. Ansvarig för beslutsstöd på IT plan är Peter Söderström. Kontakta honom på peter.soderstrom@itplan.se eller på 070 522 5828