Beslutsstöd och datalager

 

 

 

Beslutsstöd datalager

Analysområden:

kostnadsuppföljning

kundorientering CRM 

kvalitetssäkring TQM

kritiska framgångsfaktorer

verktyg 

publikationer

metodik

våra produkter

utbildning

förstasidan IT plan

referenser

Kvalitetsuppföljning och TQM (total quality management)

Kvalitetsuppföljning bör helst omfatta hela verksamheten. För att kunna följa upp kvalitén brett måste det förstås finnas en målbild för de verksamheter som skall följas upp. Man kan följa upp kvalitén på producerade produkter och tjänster, men för att uppnå varaktiga effekter måste bl.a. kvalitén på personal, ledning och miljö följas upp. Ett bra exempel är försäkringsbolaget Agria, som vunnit utmärkelsen Utmärkt Svensk Kvalitet (se www.siq.se). 

 

Att lyfta kvalitetsuppföljningen 

  • mål för kvalitén måste fastställas, för olika områden och för olika nivåer i verksamheten

  • måluppfyllelsen måste mätas, helst kontinuerligt och för varje producerad enhet eller tjänst.

  • uppföljning bör ske på alla nivåer, alltså inte bara på någon stabsenhet

  • uppföljning av kvalitet bör också omfatta olika intressenter, som partners, leverantörer, osv

  • då intressenter på alla nivåer kan se sin måluppfyllelse kan kvalitetskorrigeringar ske tidigt

 

Beslutsstödsteknik för kvalitetsuppföljning

  • data i datalagret ackumuleras och anpassas till de olika verksamhetsnivåer som behövs

  • rätt verktyg med rätt gränssnitt för olika användargrupper

  • enkla sätt att gå från det generella till detaljer

  • grafiska gränssnitt underlättar uppföljningen

  • avancerade säkerhetssystem, som skiljer på roll, organisatorisk enhet, typ av data och specifik förekomst

  • begränsat utbildningsbehov