
Beslutsstöd datalager
Analysområden:
kostnadsuppföljning
kundorientering
CRM
kvalitetssäkring
TQM
kritiska
framgångsfaktorer
verktyg
publikationer
metodik
våra
produkter
utbildning
förstasidan IT plan
referenser
| | Kvalitetsuppföljning
och TQM (total quality management)
Kvalitetsuppföljning
bör helst omfatta hela verksamheten. För att kunna följa upp kvalitén brett
måste det förstås finnas en målbild för de verksamheter som skall följas
upp. Man kan följa upp kvalitén på producerade produkter och tjänster, men
för att uppnå varaktiga effekter måste bl.a. kvalitén på personal, ledning
och miljö följas upp. Ett bra exempel är försäkringsbolaget Agria, som
vunnit utmärkelsen Utmärkt Svensk Kvalitet (se www.siq.se).
Att
lyfta kvalitetsuppföljningen
-
mål
för kvalitén måste fastställas, för olika områden och för olika
nivåer i verksamheten
-
måluppfyllelsen
måste mätas, helst kontinuerligt och för varje producerad enhet eller
tjänst.
-
uppföljning
bör ske på alla nivåer, alltså inte bara på någon stabsenhet
-
uppföljning
av kvalitet bör också omfatta olika intressenter, som partners,
leverantörer, osv
-
då
intressenter på alla nivåer kan se sin måluppfyllelse kan
kvalitetskorrigeringar ske tidigt
Beslutsstödsteknik
för kvalitetsuppföljning
-
data i
datalagret ackumuleras och anpassas till de olika verksamhetsnivåer som
behövs
-
rätt
verktyg med rätt gränssnitt för olika användargrupper
-
enkla
sätt att gå från det generella till detaljer
-
grafiska
gränssnitt underlättar uppföljningen
-
avancerade
säkerhetssystem, som skiljer på roll, organisatorisk enhet, typ av data
och specifik förekomst
-
begränsat
utbildningsbehov
|