Beslutsstöd och datalager

 

 

 

Beslutsstöd datalager

Analysområden:

kostnadsuppföljning

kundorientering CRM 

kvalitetssäkring TQM

kritiska framgångsfaktorer

verktyg 

publikationer

metodik

våra produkter

utbildning

förstasidan IT plan

referenser

Att välja rätt produkt för analys av affärsdata                   

Rapporten är främst sammanställd för att ge stöd åt företag som önskar utvärdera analysprodukter eller vill skaffa sig en överblick över marknaden.

Rapporten är översiktligt uppställd och innehåller kortfattade, kvalificerade bedömningar av de lika verktygen.
Den bygger på

  • författarens analys av de bedömda verktygen
  • erfarenheter som användare av de bedömda verktygen
  • långvariga, löpande kontakter med konstruktörerna av verktygen
  • författarens mångåriga erfarenhet av att konstruera avancerade analysverktyg

Rapporten består av 170 sidor. Den inleds med tre kapitel som är en allmän orientering i problemområdet. Verktygsbeskrivningarna är rikhaltigt illustrerade. De är indelade i följande avsnitt:

  • Karaktäristik
  • Delprodukter
  • Leverantör
  • Samverkan med andra produkter
  • Produktens egenskaper
  • Administrationsegenskaper

Rapporten tar i detalj upp verktygen

  • SAP Business Objects
  • SAP Chrystal Reports
  • IBM Cognos 8
  • DI-Diver
  • HAT
  • Oracle Hyperion Essbase
  • Microsoft SQL Server Analysis Services
  • Microstrategy
  • Oracle BI Server med Answers
  • Oracle Discoverer
  • Microsoft Sharepoint med f.d.ProClarity
  • SAP Business Information Warehouse
  • SAS Enterprise Guide
  • QlikView
  • Web Focus

De produkter som har tagits upp förekommer alla på den svenska marknaden. Det är huvudsakligen s.k. OLAP-produkter som tas upp.
Alla produkter är beskrivna efter samma mall. En särskild sida är avsatt för att ta upp fakta om leverantören, där möda har lagts ned på att få fram så rättvisande uppgifter om leverantörens ekonomiska ställning som möjligt, eftersom det är vanligt att produkter läggs ned eller köps upp.

Ett antal produkter har tagit bort, då de i praktiken inte nyförsäljs. Dessa produkter finns i många fall i bruk och kommer att brukas länge än, men för att inte skymma sikten för dem som utvärderar har de tagits bort.

I de första tre kapitlen har sådan information tagit upp som kan vara en ledning för den som utvärderar analysprodukter. Begreppet datalager och metodik för att bygga sådana finns inte upptagna här. För den som är intresserad av sådant hänvisas till författarens Data Warehouse Datalager – verksamhet, metod, teknik som utgivits på Dataföreningens i Sverige förlag och distribueras av Studentlitteratur.

Rapporten består av 170 sidor A4 och kostar 4950 kronor plus moms

För information om rapporten tag kontakt med Peter Söderström på peter.soderstrom@itplan.se eller via telefon 070 522 5828.